Loni na podzim byl jedinou vstupenkou do gastro podniků certifikát o očkování proti covidu nebo negativní PCR test. Počty návštěvníků a provozní doba nejprve byly omezené, a nakonec byl vyhlášen nouzový stav, který přinesl zásadní propad. Letos žádné restrikce neplatí, takže návštěvnost i tržby meziročně stouply. Podle údajů společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá víc než čtvrtina gastro zařízení, narostly obraty ve vybraných lokalitách meziročně víc než o polovinu.

 

„Souhrnný nárůst tržeb za celou republiku je 36 procent. Situace se ale značně liší region od regionu. Například v Plzeňském kraji dosahuje meziroční rozdíl jen 26 procent, zatímco hned v sousedním Jihočeském kraji je číslo víc než dvojnásobné, celých 58 procent,“ přibližuje ředitel Dotykačky Petr Menclík. „Hodnoty oscilující kolem celorepublikového průměru vidíme především v Čechách, na Moravě jsou nárůsty oproti listopadu 2021 výraznější, téměř k 50 procentům,“ doplňuje.

 

Tak jako se liší situace region od regionu, mění se i týden po týdnu. Návštěvnost i tržby gastro podniků od října až do první poloviny adventu spíš mírně klesaly, našly se ale i výjimky. Nejzásadnější nárůst byl vidět v druhém listopadovém týdnu, kdy svatomartinská menu přivedla do většiny gastro konceptů podstatně víc zákazníků. Rozdíly se projevily zejména v menších obcích. 

 

„Z našich statistik vyplývá, že restauracím, které nabídly hostům speciální svatomartinské menu, vzrostly tržby oproti standardním týdnům i o 60 procent, což je zásadní číslo,“ komentuje Petr Menclík. Podle něj k takovému nárůstu velkou měrou přispělo významné zdražení. Průměrná cena svatomartinského menu totiž meziročně narostla o 36 %, z loňských 346 Kč na letošních 469 Kč. Ani tyto ceny ale návštěvníky neodradily.

 

V dalších týdnech pak tržby i návštěvnost opět pozvolna klesaly. Mírnou změnu přinesla až Stříbrná neděle. Ta ovšem prospěla především Praze, jinde se tak výrazně neprojevila.

 

„Z toho, co osobně vidím i co se ke mně donáší od kolegů z branže, je opravdu značný rozdíl mezi hlavním městem a zbytkem republiky. Zatímco zalidněná předvánoční Praha je na první pohled oslavou života, což se příznivě odráží i v útratách za gastronomii, v jiných krajích to taková hitparáda není,“ potvrzuje Luboš Kastner, provozovatel několika gastro zařízení a zástupce gastronomů v rámci AMPS ČR. I on však dodává, že letošní podzimní sezóna je nesrovnatelně lepší než loňská a předloňská, které zásadně poznamenala pandemie. 

 

Po skutečně dlouhém období, kdy se příliš nedařilo podnikům zaměřeným na noční život, se zdá, že se karta konečně obrátila. Zájem o noční život nepolevil ani s příchodem podzimní sezóny, naopak tržby nočních podniků s blížící se zimou mají tendenci narůstat. Obzvlášť výrazně se projevují speciální příležitosti, jako jsou například státní svátky.

 

„V týdnu kolem 17. listopadu vyskočila návštěvnost i tržby nočních klubů a diskoték o 30 procent oproti říjnové úrovni. V tomto jediném gastro segmentu navíc vidíme nárůst tržeb oproti říjnovým hodnotám i s postupujícím adventem. V ostatních gastro oblastech se s blížícími se Vánocemi spíš jen zmírňuje propad,“ říká ředitel Dotykačky.

 

Na gastro tržby má pochopitelně vliv zdražování. Od loňského listopadu ceny stouply v průměru o 12 procent. Nejvyšší meziroční nárůsty jsou vidět v severní části republiky. Například v Libereckém kraji ceny narostly v průměru o 18 procent.

 

V souvislosti se zdražením se změnila i průměrná velikost útraty. V listopadu zákazníci zaplatili za jednu návštěvu (bez ohledu na to, zda zavítali do restaurace, kavárny nebo hospody) v průměru 248 Kč. To je o necelých 11 procent víc než loni. Zdaleka nejvíc se tradičně platí v pražských restauracích – aktuálně v průměru 388 Kč. Zhruba o 100 Kč méně se v průměru platí v hospodách.
 
 
„Může se zdát, že v hospodách se zdražovalo nejmíň, ale je to spíš o tom, že lidé nyní objednávají menší množství položek, než byli v minulosti zvyklí. Ten, kdo si běžně dával pět piv, už si dá třeba jen čtyři,“ upřesňuje Petr Menclík.
 
 
Naproti tomu v malých obcích, kde se průměrná útrata meziročně zvedla nejrazantněji – o 20 procentních bodů na 305 Kč – to podle něj není tím, že by si zákazníci objednávali víc. „Na vině nejspíš bude to, že v důsledku okolností posledních let musely skončit nejlevnější provozy a zůstaly jen ty dražší. Meziročně proto došlo v porovnání s celorepublikovým průměrem k dvojnásobnému nárůstu,“ uzavírá. 
 
 
Zdroj: tisková zpráva Dotykačka