Tento klasický drink se může pochlubit padesátiletou historií a relativně jednoduchou recepturou. Je složený ze 4 centilitrů karlovarského bylinného likéru Becherovka, 1 centilitru čerstvě vymačkané citronové šťávy, 20 centilitrů toniku, plátku citronu a ledu. Jeho prvotní varianta vznikla na světové výstavě Expo 1967 v kanadském Montrealu jako výraz československo-kanadského přátelství. Za autora koktejlu tehdy pojmenovaného jako Becherbitter-tonic pamětníci označili slovenského číšníka Vlada Beloviče, který do Kanady přicestoval z Grandhotelu Starý Smokovec.

Za národní koktejl zvolila Beton veřejnost letos v dubnu na konferenci České barmanské asociace hlasováním prostřednictvím žetonů, ve finále porazil Moravského kohouta. Slavnostní vyhlášení výsledků se uskutečnilo v půlce května v přímém přenosu České televize.

Beton, stejně jako ostatních 64 národních drinků z celého světa, doplní knihu oficiálních koktejlových receptur Mezinárodní barmanské asociace IBA.

Dnešního slavnostního předávání certifikátu se mimo jiné za CBA zúčastnil prezident Aleš Svojanovský a člen odborné rady Miroslav Černík, za Jan Becher – Pernod Ricard obchodní ředitel Martin Pučalík, brand manažer Filip Větrovský, on trade manažer Vlastimil Fau či ambasador značky Jiří George Němec.

Právě George Němec, legendární barman a ambasador Becherovky, našel tři důvody, proč je Beton tím správným českým národním drinkem. „Zaprvé, ve světě o něm již existuje jisté povědomí. Zadruhé, má za sebou půlstoletí historie. A zatřetí, Becherovka i kvalitní tonik jsou globálně dostupnými surovinami. Správně namíchat třeba v Austrálii Moravského kohouta by asi bylo hodně obtížné,“ uvedl George Němec.

Kromě základní receptury Betonu Becherovka od tohoto roku pracuje také s jeho variacemi – twisty. Tyto nedávno vyvinuté drinky nyní testuje ve svém mobilním baru objíždějícím letní festivaly. Například na Colours of Ostrava údajně ve špičce činila spotřeba publika jednu litrovou láhev karlovarského likéru za několik minut.