Cílem uvědomělého pití ovšem není předělat lidi na abstinenty, ale přimět je více přemýšlet o tom, co, kolik a proč pijí, a zkusit alkohol v některých případech nahradit jeho nealkoholickou alternativou.

„Pro lidi, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí pít alkohol – nemají zrovna chuť, musí druhý den do práce, řídí nebo vůbec nepijí alkohol – jsou jedinou možností voda nebo limonády. A všichni víme, jaká reakce následuje v baru, když si objednáte vodu: „Jsi těhotná?“ „Jsi nemocný?“ a podobně. A to chceme změnit. Chceme, aby si dobrý koktejl mohl dát každý, kdo zrovna na něj má chuť, každý, kdo si chce vyrazit 
s přáteli, aniž by nutně musel pít alkohol,“ říká Jan Jelínek, zakladatel značky W/O (čtěte Without), české firmy, která do tuzemska importuje nealkoholické destiláty ze světa.

Nealkoholický destilát není protimluv. Skutečně jej totiž lze vytvořit i bez alkoholu – většinou se skládá z různých bylin, koření a ovoce a slouží primárně jako základ koktejlů. Často napodobuje chuť alkoholických destilátů, ale často také chuťově přináší něco úplně nového.

Mezi největší výrobce patří například značka Lyre’s, která vyrábí alternativy ke známým alkoholickým destilátům, jako jsou gin, whisky, kávový likér, rum nebo dokonce absint. Zákazníci tak mohou s jejich produkty zacházet podobně jako 
s jejich alkoholovými obdobami – nealkoholický gin smíchají s kvalitním tonikem 
a mají nealkoholický gin & tonic nebo nealkoholický rum s colou a plátkem limetky dá dohromady Cuba Libre.

Protože jsou nealkoholické destiláty od února k dostání v online supermarketu Rohlik.cz, mohou si zájemci, kteří pobývají v dosahu této služby, zkusit míchat nealkoholické koktejly přímo v teple svých domovů. „V terénu“ tyto destiláty díky logistice společnosti Fany Gastroservis ochutnáte v pražských barech Hemingway a Cash Only a v restauraci Spojka Karlín. Tam také dovozci na začátku února otevřeli několikadenní pop-up nealkoholický cocktail bar.

„Pít jen colu nebo minerálku už nikomu nestačí a mít z nealko koktejlů na menu jen virgin mojito, to už je pro světové bary zcela nemyslitelné. Navíc, nikdo neříká, že nealkoholické destiláty jsou pro abstinenty. Například u nás je nejčastěji prodáváme lidem, kteří si již objednali jeden nebo dva alkoholické drinky, jsou již v náladě, ale nechce se jim odcházet ani se opíjet moc,“ říká Aleš Půta z baru Hemingway, jenž se svými barmany exkluzivně připravil menu nealkoholických koktejlů pro zmiňovaný pop-up i své bary.

Myšlenku uvědomělého pití Česká barmanská asociace jednoznačně podporuje jako jeden z trendů moderní gastronomie. I proto se distributorská značka W/O letos v únoru stala partnerem CBA a její pop-up nealko bar budete moct zažít na Abzac hands upu! v úterý 24. března.

Pro přiblížení globálního kontextu – podle výzkumu společnosti BMC Public Health se v Anglii počet mladých lidí (16–24 let), kteří nepijí alkohol, zvýšil mezi roky 2005 a 2015 o 11 % (16 % v roce 2005, 29 % v roce 2015). Ve Velké Británii tak pravidelně nepije alkohol skoro třetina mladých lidí.

A spotřeba alkoholu pomalu, ale jistě klesá i u nás. Česko je podle údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) čtvrté na světě ve spotřebě alkoholu, což znamená propad o dvě místa oproti předchozím letům. A přicházející trend uvědomělého pití by měl podle Jana Jelínka spotřebu pomoci ještě více snížit.

Nealko volí jako alternativu kromě mladé generace třeba i špičkoví manažeři, sportovci, vyznavači zdravého životního stylu, nebo lidé, kteří v pracovním týdnu nechtějí pít alkohol. A uvědomělému pití fandí i řada celebrit, například Kim Kardashian, Katy Perry, u nás třeba Lucie Bílá nebo Mardoša z Tata Bojs.