Chápeme, že přijdeme na řadu až jako poslední. Od vlády ale požadujeme férový přístup a záruku, že poctivé podniky dbající na režimová opatření se budou muset obávat dalších omezení. To je přístup, který k vyhlíženému otevírání uzavřených provozoven zaujímá Česká barmanská asociace.

 

Podle CBA je logické, že gastronomie pocítí úlevu v podobě rozvolňujících opatření a alespoň částečného otevírání až jako jeden z posledních podnikatelských segmentů. Zatímco u kadeřníka si ochranu dýchacích cest sundávat nemusíte, při jídle a pití nevyhnutelně ano. A to je momentálně tím největším rizikem.

 

„Samozřejmě bychom si přáli, aby mohly bary, kavárny a další gastronomická zařízení rozvolnit co nejdříve. Zároveň ale chápeme, že k tomu musí dojít v rámci bezpečných mantinelů. Podniky tedy musí dodržovat předem definovaná režimová opatření, na druhou stranu by jim v tom případě nemělo hrozit zavření ani při lehce se zhoršující epidemiologické situaci. Kdo dovnitř vpustí pouze očkované či negativně testované a zajistí zpřísněné hygienické podmínky, ať má kontinuálně otevřeno. A kdo toto dodržovat nebude, ať v příštích měsících ani neotevírá,“ míní prezident České barmanské asociace Aleš Svojanovský.

 

Členům asociace proto doporučuje, aby se přihlásili k programu Bezpečná restaurace, za nímž stojí mimo jiné Český svaz pivovarů a sladoven. Podniky se v něm zavazují, že nastaví vzdálenost mezi stoly či zákazníky, omezí počet zákazníků na metry čtvereční a budou provozovány za zpřísněných hygienických podmínek.

 

Pro podnikatele a tuzemskou ekonomiku devastující plošný zákaz podnikání za situace, kdy se každý den otestuje na bezinfekčnost půl milionu zaměstnanců v podnicích a zároveň přibývají tisíce plně očkovaných lidí, ztratil význam. Podnikatelé proto vyzývají vládu, aby s nimi otevřela jednání o podmínkách, za kterých by mohli znovu otevřít své provozovny od 1. května. Po vládě požadují, aby jim umožnila samoregulaci, a také aby se zapojila do vývoje aplikace, která by potvrzovala bezinfekčnost pro bezpečnou návštěvu v provozovně.

 

„Nevidím důvod, proč by člověk, který je očkovaný nebo se ráno otestuje v zaměstnání, nemohl večer zajít na zahrádku na pivo, pro knihu do knihkupectví nebo se nechat ostříhat u kadeřnice,“ uvádí prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

 

Podnikatelské organizace proto chtějí s vládou projednat vlastní pravidla pro bezpečnou návštěvu provozoven a po státu požadují, aby těm, kteří se tato samoregulační pravidla zavážou dodržovat, umožnil provozovnu otevřít. 

 

Problémem ale je, že vláda na konstruktivní návrhy podnikatelů zatím nijak nereaguje. Po otevření za předem daných pravidel a s vládou důkladně projednaných podmínek pro bezpečný provoz přitom volá většina uzavřených podniků.

 

„I v případě restaurací je bezpečnější otevřít zahrádky za jasně nastavených opatření, než nutit zákazem občany, aby se setkávali na místech, která mohou být riziková,“ dodal prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek, podle něhož v době, kdy lidé procházejí masivním testováním, aby mohli pracovat, není důvod, aby za stejných podmínek nemohli využívat další služby. Podnikatelům ale i jejich zákazníkům ale podle něj chybí jasná vize státu jak dál.

 

„Restaurace jsou rok doslova decimovány. Epidemická situace se zlepšuje a s příchodem jarního počasí bude sdružování lidí narůstat na intenzitě. To nejmenší, co může vláda v oblasti gastra udělat, je otevření zahrádek. Výrazně to pomůže lidem i podnikání,“ uvedla Martina Ferencová z Českého svazu pivovarů a sladoven.

 

Stejný postup navrhuje i Luboš Kastner z Českého gastronomického institutu. „V současné době lepšícího se počasí jsou v případě gastronomie plošné zákazy kontraproduktivní a spíše situaci zhoršují. Zahrádky restaurací provozované v režimu Bezpečná restaurace jsou již v této chvíli bezpečnější variantou boje s pandemií než přeplněné parky, garáže či párty v soukromých bytech,“ vysvětluje Kastner.

 

Pomoci s urychlením otevírání provozoven by přitom mohla mobilní aplikace, v níž by si zákazníci jednak vyhledali ve svém okolí podniky, které se zavázaly pravidla dodržovat, a která by zároveň prokazovala bezinfekčnost zákazníka umožňující vstup do podniku.

 

Zdroj: CBA, Hospodářská komora ČR