Organizátoři chtějí vybídnout co největší množství lidí k podpoře čajoven v jejich okolí, například návštěvou výdejních okýnek, která ode dneška v rámci kampaně otevřelo více než padesát čajoven po celém Česku.

 

Čajová kultura, která v České republice zakořenila po revoluci v roce 1989, tvoří specifický společensko-kulturní fenomén, a právě čajovny jsou její páteří. Hosty oslovují především nevšedním prostředím a nabídkou čajů z celého světa, což je česká, jinde nevídaná specialita. S počtem více než 200 čajoven se Češi řadí celosvětově na první pozici co se počtu čajoven na jednoho obyvatele týče. 

 

Po roce trvání covidové krize se čajovny zmítají v existenčních potížích. Některé už nadobro zavřely, jinde se ale snaží bojovat jako řada dalších gastronomických podniků třeba otevřeným výdejním okýnkem nebo provozem jednoduchého e-shopu.

 

Čajová komunita proto nyní přichází s kampaní nazvanou Rize z krize, k níž se připojila více než padesátka čajoven. Organizátoři chtějí skrze kampaň oslovit nejen štamgasty čajoven, ale i zájemce z řad široké veřejnosti, aby čas od času uvážili cestu k výdejnímu okýnku nejbližší čajovny a podpořili ji zakoupením kelímku tureckého černého čaje Rize s sebou.

 

„Čaj z regionu Rize jsme vybrali pro jeho snadnou přípravu, příznivou cenu, přístupný chuťový profil a působivé euforizující účinky. Pro nepravidelné konzumenty čaje může být zajímavou alternativou ke kávě,“ uvedl Jiří Boháč, jeden ze strůjců kampaně a vedoucí skupiny Czech Teatenders, která pod křídly České barmanské asociace sdružuje české teatendery.

 

Na webu iniciativy www.rizezkrize.cz návštěvníci najdou mapu zapojených čajoven, které mohou nákupem čaje podpořit. „Zároveň chceme všechny vyzvat, aby kampaň pomáhali šířit na sociálních sítích pod hashtagem #rize_z_krize. Věříme, že se nakonec podaří udržet jedinečnou kulturu českých čajoven při životě,“ dodal Jiří Boháč.

 

Jedním z podniků, které se ke kampani hlásí, je českobudějovická Čajírna & Kafírna. Dosavadní improvizovaný provoz zdejšího výdejního okýnka nepokrývá ani náklady a majitelé čajovny ho tak dotují. „Naše finanční rezerva se bohužel tenčí a pravděpodobně ji do měsíce vyčerpáme. Nevíme ani, jak to bude s další vlnou kompenzací. Pokud nedokážeme splnit podmínky, budeme muset propustit zaměstnance, nebo začít podnik dotovat z našich osobních rezerv a tím se vystavit soukromé finanční nouzi. Zakrátko nás tedy možná čeká rozhodování, zda zachraňovat podnik, nebo sebe,“ ilustrují současnou situaci českých čajoven majitelé Čajírny & Kafírny Martin Kindl a Jan Písečka.

 

Kampaň, jejíž myšlenka vznikla spontánně na internetovém fóru o čaji, startuje dnes a potrvá do konce března, tedy do období první čajové sklizně.