Ostatně jeho přednášky na různá společenská témata jste na akcích CBA mohli zažít už několikrát. Dan nyní plánuje vydat knihu o pánském dress codu „Smart Casual“, vůbec první publikaci tohoto druhu v Česku. Její vznik můžete podpořit na Startovači.

Internet je plný rad ohledně toho, jak se mají muži oblékat. Ale co když to vztáhneme na Česko? Jak se mají čeští muži oblékat? „Svého času jsem toužil číst knihu, která by mi pomohla s každodenním oblékáním,“ vzpomíná Daniel Šmíd, propagátor moderního gentlemanství.

„Hledal jsem manuál, návod a jednoduché ověřené informace. Těch šlo nalézt spousty na internetu. Avšak většina byla přizpůsobena prostředí vzniku, z velké části zámoří či zemím, které mají jinou oděvní kulturu, jako je Francie, Itálie či Velká Británie… Postrádal jsem důvěryhodný zdroj z našeho prostředí.“

Proto se Šmíd rozhodl využít přes dvě dekády zkušeností a sám takový zdroj ve spolupráci s brněnským nakladatelstvím Backstage Books vytvořit. Knihu, kterou kdysi hledal, napsal. Aby ji měl nejen on, ale každý, kdo hledá cestu ke kultivované eleganci. „Jsem si jistý, že podle mé knihy se může mnoho mužů naučit lépe oblékat,“ říká Šmíd o připravované publikaci Smart Casual.

Dokonale promyšlená ležérnost
Názvem samozřejmě kniha odkazuje na stejnojmenný dress code, který je nejčastěji uváděným oděvním požadavkem na pozvánkách. „Oděvní kód, možná raději oděvní styl Smart Casual představuje, bez konkrétních návodů a rad, tu nejtěžší možnou variantu, jak se oblékat,“ vysvětluje Šmíd. „Jde o dokonale promyšlenou ležérnost a nedbale působící eleganci. Smart Casual je způsob, jak pomocí oděvů vyjádřit svoji účast v desítkách situací, které jsou si v něčem podobné, avšak velmi rozdílné.“

Podle Šmída představuje Smart Casual vyzrálý styl v oblékání a jako takový je pro většinu mužů obtížně představitelný. Jen hrstka lidí ví, co tento styl vlastně znamená. Díky tomu je obtížně dosažitelný. „Promítá se do něj kreativita, způsoby, jak oděvy kombinovat, znalosti funkce materiálů a střihů, a také zcela ‚neoděvní‘ vlastnosti jako empatie a úcta k lidem,“ popisuje. „Pro mě osobně je to nejoblíbenější styl v odívání právě pro tu komplexnost, hravost a přitom pevné hranice.“

Na léto i zimu, pracovní i volnočasový
Aby se čtenář v komplexním stylu Smart Casual co nejlépe zorientoval, ilustruje knihu čtyřicítka originálních fotografií. Jednotlivé kapitoly nabízejí odpovědi na obecnější otázky včetně té, proč se vůbec svým vzhledem zabývat, ale jdou i do detailů typu „Jak vybrat motýlka nebo kravatu a jak je vázat“. Čtenář-gentleman se tak dozví, jaký oděv zvolit pro běžné příležitosti pracovního dne i v soukromí, v létě i v zimě.

Nechybí ani praktické tipy a triky na údržbu oděvů a také testy, jež muže hravou formou navedou ke stylu, který mu sedne nejlépe.
„Jednoznačně se jedná o zásadní publikaci, jelikož podobnou knihu na téma pánské módy v tuzemsku doposud nikdo nepublikoval,“ říká Martin Toman, zakladatel nakladatelství Backstage Books. „Je určena nejen pro milovníky oblékání a gentlemanství, ale i třeba pro jejich partnerky. Kniha může výborně posloužit jako návod pro mladé muže, kteří nechtějí jít cestou rychloobrátkové módy a nákupu laciných oděvů, ale nemají ve svém okolí vzor, na nějž by mohli navázat. Já osobně bych si v průběhu mého dospívání něco takového velmi rád přečetl a inspiroval se i ve svém vlastním životě.“

Konec oděvních příšer?
Že je téma pánského oblékání na domácím knižním trhu opomíjeno, se přitom na české (potažmo slovenské) situaci pánské m podle Šmída odráží. „Na jedné straně máme u nás příklady mužů, kteří na oděvy dbají, aktivně hledají a taktéž mají svůj styl. Odvrácená strana mince představuje smutný pohled na muže, kterým je zcela jedno, co mají oblečeno, případně oděvu věnují žalostně málo pozornosti, což začíná u nevkusu a končí u oděvních příšer,“ říká a zdůrazňuje potřebu nezpochybňovat zažité „šaty dělají člověka“.

„Oblékání je forma komunikace, kterou je dobré a nutné se učit. Oděvy nám mohou pomoci v dosahování dobrých výsledků, pomáhají při konverzaci, navazování osobních a pracovních vztahů. Jsou nedílnou součástí naší existence a je třeba se jim věnovat mnohem více, než jak tomu bylo dosud.“

V rámci crowdfundingové kampaně na serveru Startovač.cz nyní projekt žádá 290 000 Kč. Za příspěvek na vydání knihy Smart Casual se podporovatelé mohou odměnit hlavně knihou samotnou, knihou v limitované edici či setkáním s autorem. Kniha vzniká za podpory plejády partnerů, mezi nimiž najdeme značky a společnosti Bajkazyl Brno, Barker Shoes, bubibubi, DELOR, Patrik Diamant, Gentleman Store, KARA, Pietro Filipi, Pinarto - creative studio, T.M.Lewin, uty a další.