Hlavní partneři:  
   
ČESKÁ BARMANSKÁ ASOCIACE
member of International Bartenders Association
      

« zpět

Češi sypaný čaj objevili skrze skleněnou dózu

20. 12. 2018
Čtvrtstoletí existence, 65 prodejen, 1.500 položek v sortimentu a roční obrat 250 milionů korun. Taková je současná bilance společnosti Oxalis, která po 25 letech od založení platí za průkopníka trhu s kvalitními sypanými čaji v České republice.
Půlkulaté narozeniny firmy její zaměstnanci i partneři letos oslavili v Abzacu, brněnském centru České barmanské asociace. „Sypaný čaj byl u nás na začátku 90. let zcela novým zbožím. Bylo náročné přiblížit jej lidem natolik, aby se ho naučili pít,“ říká v krátkém rozhovoru majitel a zakladatel Oxalisu Petr Zelík.

Podle magazínu Forbes jste Čechy naučil pít sypaný čaj. Souhlasíte?
Je to trošku odvážné tvrzení. Konfrontovat jej s mým podnikatelským příběhem by zabralo mnoho času. Ostatně jsem o něm napsal celou knihu, takže zájemci si ji mohou přečíst. Každopádně když jsem se v roce 1993 začal o sypané čaje podnikatelsky zajímat, málokdo tady o nich něco věděl. První tři roky se mi moc nedařilo, až v roce 1996 se spuštěním prvních specializovaných prodejen v Praze se začalo blýskat na lepší časy.

Vytáhnete z rukávu nějaká aktuální čísla?
Uvědomme si, že sypaný čaj pravidelně nakupuje pouze 15 procent české populace. Roční obrat z prodeje čajů včetně porcovaných na našem území činí 1,3 miliardy korun, takže si dokážete představit, že ten trh je relativně malý a firmám se na něm obtížně prosazuje. Oxalis loni prodejem čaje a výběrové kávy dosáhl obratu čtvrt miliardy korun, což je pro mě v uvedeném kontextu velká satisfakce. Prostřednictvím sítě 35 vlastních a 30 franšízových prodejen zásobujeme sypaným čajem a výběrovou kávou všechna krajská města a většinu významných nákupních středisek v republice.

Osobně by mě zajímalo, jak jste sypaný čaj v oněch dřevních porevolučních dobách veřejnosti komunikovali.
Naší nejlepší reklamou vždy byla prodejna jako taková, aktuální šíře sortimentu činí 1.500 položek. Veřejnosti jsme čaj komunikovali postupně a pomalu. Dnes už samozřejmě používáme různé marketingové nástroje, ale před mnoha lety byla takovou hlavní pomůckou skleněná dóza. Zákazník totiž v průhledné nádobě viděl strukturu čaje a odkrytím víka si mohl přivonět. Tím jsme produkt spotřebiteli přiblížili. V úplných začátcích byl čaj umístěn výhradně v plechových krabičkách. Bylo pak velice obtížné lidem ukázat, o co vlastně kráčí. Skleněná dóza se tedy stala předmětem, který obrátil čajové kormidlo v Česku žádoucím směrem.

Chápu to správně tak, že v 90. letech tady spousta lidí ani nevěděla, jak vlastně čaj vypadá?
Do revoluce u nás byl sypaný čaj neznámým pojmem. Existovaly pouze čaje porcované, přičemž 90 procent trhu ovládala Jemča Jemnice, jejíž vlajkovou lodí byl všeobecně známý Pigi čaj. Lidé znali indický čaj, ale nikoliv Darjeeling nebo Assam. Pokud bychom se bavili o dalších teritoriích, pil se ještě gruzínský nebo cejlonský čaj. Zelený čaj byl neznámý. Rooibos, maté nebo lapacho taktéž. Nechat nahlédnout veřejnost do bohatě strukturovaného světa čaje proto znamenalo několik let práce. Prodávali jsme prakticky nový produkt.

Letos Oxalis slaví 25 let existence. Jakým největším obtížím jste po tu dobu museli čelit?
Již jsem zmiňoval těžké začátky, kdy se podnikání nedařilo, a já kompletně přišel o kapitál z předcházející firmy. Nepříjemná černá labuť nás potkala v roce 1999. Jeden ze zaměstnanců odcizil veškeré receptury, utekl s nimi k zákazníkovi na Slovensko a odtud atakoval naše pozice v Česku. Bylo z toho náročné tříleté konkurenční období. Před dvěma lety jsme zase čelili hackerskému útoku a přišli kvůli němu o spoustu databází, například fotografických. Avšak co se týče obratu, byl doposud každý rok lepší než ten předcházející, takže si stále udržujeme růstovou křivku.

Který čaj je vlajkovou lodí Oxalisu?
Nejlépe jde paradoxně na odbyt ovocný čaj Babiččina zahrádka, jenž nemá s čajovníkem vůbec nic společného. Základem ovocných čajů nejčastěji bývá šípek, ibišek, pomerančová kůra, sušené jablko. Nejen Češi, ale i další Středoevropané jako Němci, Rakušané nebo Slováci si tyto ovocné čaje velice oblíbili. V součtu jsou na tom ale čaje z čajovníku obratově lépe než ty ovocné, pokud se bavíme o sortimentu Oxalisu.

Zrovna dnes jste představili novinku, s níž hodláte zanedlouho přijít na trh.
Bude to celý nový segment – přírodní, ručně vyráběná kosmetika na bázi japonského zeleného čaje Sencha Satsuma a kolumbijské kávy Supremo.

Oxalis dlouhodobě na partnerské úrovni podporuje čajovou sekci České barmanské asociace – Czech Teatenders. Souzníte s myšlenkou českých teatenderů postupně dostat čaj ze specifických čajoven do široké gastronomie?
Velmi mě to zajímá. Plánujeme dokonce ve spolupráci s CBA uspořádat sérii eventů, které snad pomohou posunout kvalitní čaj blíže k mainstreamové gastronomii. CBA nám v tom bude nápomocna minimálně už jen poskytnutím luxusních prostor jejího nového vzdělávacího a konferenčního centra Abzac.
2. 4. 2019
MGD 2019 - NOMINACE
12. 4. 2019
12. 4. 2019
15. 4. 2019
Saint James Rhum - finále
16. 4. 2019
SPRING FBC 2019
Nabídka zaměstnání
Mediální partneři
Odborní partneři